Saturday, May 26, 2012

HOORE ! HOORE!

AKIM, FARAH & KILAFAIRY...HOORE! HOORE!




Genre: Muzikal


Tema: Remaja, Cinta, Kekeluargaan, Persahabatan, Inspirasi

Penerbit: Astro Shaw

Pengarah: Saw Teong Hin (Puteri Gunung Ledang, Apa Kata Hati)

Pelakon: Akim (Johari) , Kilafairy (Rita), Nurfarah Nazirah @ Nixira Farra (Nurul Aiman), Harun Salim Bachik (Hairil), Adibah Noor (Lia), Sahronizam Noor (Cikgu Murshid), Aznil Nawawi (Rizal), Fauziah Nawi (Nenda Zaimah), Nur Shazwana (Lana), Afi Faris (Azadan), Shahila Shariff (Mimi), Syafiqah Md Jemey (Mira), Mohamad Nabil (Sham), Mohd Faiz (Pian)


Tayangan: 24 Mei, 2012

Senarai Lagu: Bercanda Dipasiran Pantai, Basikal Tua, Hidup sederhana, Hoore! Hoore!, Salam Terakhir, Kasih, Milik Siapa Gadis Ini, Merisik Khabar, Ayah dan Ibu, Pelangi Petang, One Thousand Million Smiles, Anak Gembala, Terasing dan Balik Kampung




Akim & Nurfarah yang memegang watak Johari & Aiman







Kami dapat peluang menyaksikan filem ni ketika sesi tayangan perdana, 15 Mei di TGV KLCC. Pelancaran dimeriahkan dengan sesi red carpet oleh pelakon-pelakon utama filem seperti Akim, Kilafairy, Nurfarah Nazirah, Adibah Noor, Abang Harun Boboi, dll lagi. Turut memeriahkan ialah wajah-wajah terkenal dunia seni yang turut hadir sama bagi menunjukkan sokongan seperti Liyana Jasmay, Farid Kamil, dll. Terdapat juga penyanyi-penyanyi yang membuat persembahan dengan lagu-lagu yang berkenaan seperti Adira dengan lagu Merisik Khabar (dia x hafal lirik, so handphone melekat kat tangan buat reference time nyanyi..hehe) dan Azlan Typewriter dengan lagu Idola. Krew ERA turut hadir memeriahkan dengan sesi soal jawab bersama peminat oleh Dina Nadzir dan 2 lagi krew; yang menawarkan beg eksklusif Hoore! Hoore! (dimana yang dapat jawab mostly team t-shirt biru Gafimmers..:D) dan beg yang ingin dimenangi secara susah-payah jawab soalan tu rupanya didapati oleh semua yang hadir tayangan, diedarkan oleh kakitangan di pintu masuk pawagam (buang karan tak? LoL).



REVIEW


a) Sinematografi

Cantik! Pemandangan desa yang dimanipulasikan sepenuhnya oleh kamera dengan pengambilan shot-shot menarik.

b) Jalan Cerita

Anda akan ketawa. Anda akan menangis. Anda mungkin akan rimas jika lebih gemarkan aksi dan kurang menggemari scene-scene yang agak sentimental/terlebih sweet antara famili yang dirasakan ada ketikanya agak drag. Tetapi, filem ini hebat dan mengesankan dari tema kasih-sayang keluarga yang kuat. Anda akan mendapat inspirasi dari ketabahan sang heroin (dimana memang itulah antara respon yang Nurfarah terima melalui laman sosial, ramai gadis chubby yang menyatakan betapa mereka lebih bermotivasi dalam menjalani kehidupan setelah menonton filem ini). Anda mungkin akan prejudis membanding-banding koreografi filem ini dengan filem-filem muzikal Hollywood yang hebat (kenapa tarian filem ni tak 'grand'?), namun itulah kehendak pengarah..koreografi  memang dibuat demi menyesuaikan dengan suasana agar tampak lebih natural (korang dapat bayangkan tak kalau makcik-makcik berbaju kurung tepi gerai sayur tetibe buat backflip atau menari ala Stacy? Nasib baik takde)

c) Dialog

Terdapat beberapa dialog yang quotable dari filem ini, paling mengesankan dah tentu "Aiman kena jadi macam matahari...walaupun orang tak suka, matahari tetap menyinar.." Ada ketikanya terdapat juga beberapa dialog try-to-be-funny/witty yang mungkin x berapa menjadi, tapi diseimbangkan dengan ayat-ayat lain yang bagus dalam filem ni, apatah lagi disampaikan oleh pelakon-pelakon hebat berpengalaman (yang mungkin mampu membuat bacaan buku teks sekalipun kedengaran dramatik atau mengharukan). 

d) Lagu-Lagu

Mantap! Apa lagi yang kita boleh expect dari komposer Audi Mok? Lagu-lagu Sudirman yang sememangnya sedap didengar terasa lebih fresh dan catchy dengan arrangement baru..Wow, memang terasa cam nak menari sama dalam panggung! 
Saya sempat perdengarkan CD OST filem ni di tempat kerja. Warga-warga tempat kerja saya yang tak tau itu lagu filem Hoore! Hoore! (atau tak tau pun kewujudan filem nih) turut automatik bergoyang ketika lagu-lagu yang rancak...memang layan abis.


e) Pelakon-Pelakon -




1) 3 WATAK UTAMA: AKIM, NURFARAH & KILAFAIRY

i) AKIM - JOHARI

Inilah mamat yang paling digilai oleh kebanyakan gadis (dan juga segolongan jejaka) di sekolah. The jock yang tak jerk. Hensem, ketua pengawas sekolah, ahli sukan...memang pemilihan Akim sebagai watak ni kena pada tempatnya. Lakonan Akim dalam cerita ni dikira bagus sebagai pendatang baru layar perak.  Kalau kita tengok dalam diari AF7 masa sesi lakonan, Akim ni memang antara antara pelajar yang cemerlang dalam menghayati watak, seperti yang diakui oleh Principal Tiara. Ciri natural lakonan Akim dan penghayatannya dapat dilihat dalam klip-klip videonya seperti Inilah Cinta dan Janji..ataupun mini drama di Astro. Dia memang boleh jadi pelakon versatile dunia filem kalau lebih diberikan peluang.

Dalam filem ni, wataknya likable. Walaupun dari sudut luarannya dia famous dan dikira perfect di mata orang luar, dia ada konflik kehidupannya sendiri. Dia tekad dalam menggapai apa yang dimahukannya, tak kira apa cabaran yang mendatang dan apa kata orang, counter-part pada Aiman. Johari jugak mungkin antara lelaki di Malaysia yang hampir tidak wujud - lelaki yang tak suka perempuan cun seksi walaupun ada segala-galanya. Kalau anda biasa tengok Akim yang energetik dan berkeyakinan di luar ketika membuat persembahan, dalam filem ni kita dapat menyaksikan sisi Akim disudut yang lebih sentimental.

Mengambil pelakon remaja yang ada pakej dan fanbase di kalangan remaja dan dewasa memang antara langkah yang agak baik.. dan Akim berjaya menjadi 'eye candy' filem ni di samping Kilafairy. (Oh, ada gak scene fanservice tapi that's a different story ;P)


ii) NURFARAH NAZIRAH - NURUL AIMAN


Hoore! Hoore! ialah debut gadis comel ni dalam dunia lakonan (dan mungkin yang terakhir). Farra berjaya membawa watak gadis polos dan cemerkap (yang selalu kita dapat saksikan dalam heroin sinetron Indonesia cam 'Intan')..yang kadangkala tidak yakin terhadap kemampuan diri disebabkan faktor luaran fizikal. Lakonannya nampak natural. Kadang-kadang kita tak nampak pun apa yang hodoh pada ke'debab'an nya sebab dia sangat comel. Suara Farra pun sangat bagus, mungkin kita tak percaya kalau dikatakan dia bukan dari kalangan penyanyi ataupun remaja yang suka mengunjungi pusat-pusat karaoke.

Ada antara filem-filem yang mengangkat tema yang sama (gadis kurang menarik) kurang menjadi sebab watak utamanya yang berisiko tampak annoying, tapi Nurul Aiman likable. Penonton mampu dibawa bersama dalam 'journey' nya ke arah penemuan erti kehidupan sebenar. Emosinya dapat dirasakan. Sebenarnya apa yang dibawa oleh watak Nurul Aiman, tak kira fizikal, ialah apa yang dilalui oleh gadis-gadis remaja secara umum..rasa insecurity, tak yakin diri, rebellious, kesedihan, putus harapan, dll. 

iii) KILAFAIRY - RITA




'The Alpha B*tch' sekolah a.k.a 'cheerleader jahat' kalau dalam cerita-cerita Hollywood. Kali ni 'gedik' Kilafairy menjadi, tak nampak agak fake cam dalam Karak. Watak Rita ni sebenarnya boleh diperkembangkan lagi supaya tak nampak terlalu one-dimentional (sape keluarga dia? Macam mana dia datang KL masuk Ratu Idola..sape hantar?). Namun dalam segala yang terhad, Kilafairy mampu jugak jadikan wataknya agak simpatetik. Rita mungkin terlalu suka bersaing dan agak mean, terutamanya pada Aiman and the gang. Seperti watak antagonis kebanyakan filem, orang akan geram pada dia.Tapi pada masa yang sama, dia masih menghormati orang tua dan bukan jenis yang layan sebarangan lelaki. Hatinya cuma pada Johari dan kita dapat rasakan kesedihannya bila dia sedar orang pujaannya dah ada yang lain.
Bonus point, Kilafairy memang nampak cantik dalam filem ni. Pergerakan tariannya nampak cantik dan suara nyanyian anak dara Rohana Jalil ni juga sedap didengar.


2) WATAK-WATAK PEMBANTU:



Paling best dah tentu watak Fauziah Nawi, nenek yang sporting. Kebanyakan part yang kelakar datangnya dari dia. Part yang sedih pun dia. Yang paling mengesankan, dalam satu scene konfrontasi, tanpa marah-marah atau menunjukkan sebarang emosi, dia mampu buat kita rasakan kesedihan dan ketergurisan hatinya. Semuanya disebalik satu 'senyuman' penuh makna...

Harun Salim Bachik jadi ayah yang jugak sporting. Memang watak ayah yang kita dapat relate dalam kehidupan, dimana dia memang jadikan Aiman dia punya 'Daddy's Little Girl'..cuma tunjuk marah kat anak demi sedapkan hati bini :) Adibah Nor...wow, Kak Deeb! Sangat menjadi watak mak yang tegas dan garang. Sahronizam Nor sebagai Cikgu Murshid bapak Johari juga sangat mengesankan. Dia jadi ayah yang sangat serius dan tegas terhadap anak lelaki tunggalnya (tapi kita tak rasakan dia 'kerek' pun). Mungkin sebab cirinya yang dihormati. Macam tu la jalan ceritanya..anak-anak sangat hormat pada ibu ayah masing-masing walau bagaimana keadaan menekan. Di kala kebanyakan cerita yang ada sibuk nak tunjuk remaja-remaja angsty yang rebellious dan suka melawan orang tua, kisah ni memang sangat charming.






TRIVIA:



1. Judul asal filem yang merupakan salah satu cabang kempen 'Aku Sudirman' ini ialah 'Walaweii Debab!', sempena nama blog yang didedikasikan khas oleh Johari untuk Aiman.


2. Filem muzikal yang dikatakan mempunyai unsur-unsur High School Musical dan Mamma Mia ini menelan belanja kira-kira RM1.6 juta dan menjalani penggambaran sekitar Kuala Lumpur dan Janda Baik, Pahang.


3. Heroin filem ini, Nurfarah Nazirah kini tidak lagi gempal. Pelajar jurusan Ijazah Seni Reka Grafik di Universiti Selangor, Shah Alam yang berketinggian 156cm itu kini selesa dengan berat badan 53 kilogram (63kg sebelum ini).
"Saya ambil diet yang keras, hanya minum susu dan tiga biji kurma masa bersahur dan hanya makan sedikit martabak masa berbuka. Dua minggu saya buat, bila dah turun saya cuma makan macam biasa tapi masih elak daripada makan nasi,"

4. Hero filem ini, Akim mengakui berasa segan untuk membuka baju dan menayangkan tubuhnya dalam filem itu, namun ia terpaksa dilakukan demi memenuhi tuntutan skrip.



Saya berasa sangat segan apabila terpaksa menayangkan badan dalam beberapa adegan filem ini tetapi atas dasar profesional, saya terpaksa sesuaikan diri dan turutkan juga.
“Kalau diperhatikan, saya mencuba sedaya upaya untuk melindungi badan dengan baju bagi adegan yang memerlukan saya menayangkan badan.
“Pada adegan di sungai pula, saya lebih selesa untuk menyarung singlet walaupun pihak produksi meminta saya tanggalkan baju agar lebih realistik ketika mandi di sungai

5. Pengarah filem, Saw Teong Hin membuat kajian mendalam lebih dua tahun untuk menghasilkan jalan cerita filem Hoore Hoore dengan kerjasama penulis skrip, Shahriman Wahab. 

Saya perlu merujuk hal berkaitan dengan keagamaan, isu gadis bertudung memasuki pertandingan ratu dan perkara yang mungkin boleh menyentuh sensitiviti masyarakat Melayu. Dengan bantuan Shahriman, barulah saya mula mengarah



6. Kesemua 14 lagu yang dimuatkan sebagai soundtrack filem ini (13 lagu-lagu Sudirman dan 1 lagu baru nyanyian Azlan & The Typewriter) diterbitkan, disusun, dirakam dan diadun semula oleh komposer terkenal Audi Mok dan dinyanyikan sendiri oleh para pelakon Hoore! Hoore! seperti Akim, Farah dan Kilafairy.


7. Sewaktu sesi tayangan perdana, hero filem, Akim kelihatan segan ketika skrin menayangkan adegannya menari dan bermesraan bersama Farah tepi pantai, tambahan pula dengan usikan rakan-rakan di sekeliling.


8. Ini merupakan filem pertama dan terakhir Nurfarah Nazirah, atas nasihat keluarga supaya dia menumpukan perhatian sepenuhnya pada pelajaran. 


9. Ketika ditemuramah oleh Dina ERA, Farah juga mengakui Akim seorang yang sangat nakal dan kuat mengusik beliau dan rakan-rakan yang lain sepanjang waktu penggambaran.


10. Akim mengakui yang dia pernah hilang sabar dengan Farah.


“Saya naik marah sebab Farah tidak dapat mengatasi perasaan malunya. Ketika itu kami sedang buat adegan bercanda di tepian pantai. Babak itu terpaksa diulang beberapa kali kerana Farah tidak boleh melakonkannya dengan baik. Saya tahu dia malu sebab pertama kali beraksi di depan kamera. Tetapi sikapnya itu bukan sahaja menyusahkan saya, tetapi krew-krew yang lain juga. Bayangkanlah, adegan yang sepatutnya boleh buat dalam masa singkat, boleh berlanjutan sehingga dua jam. Sebab  hilang sabar saya nasihatkan Farah supaya lebih fokus kerana dia telah menyusahkan ramai orang. Nasib baik dia boleh terima nasihat saya itu dan akhirnya boleh buat dengan baik”



LINK:



VIDEO:


Trailer Filem


OST - Salam Terakhir




OST - Merisik Khabar



OST - Hoore! Hoore!





1 comment:

  1. Hai. Do u have any script for this movie ? Need ur help please

    ReplyDelete